ZTW-batch2-health-site-0017.jpg

 Sport & bewegen 

BLIJVEN BEWEGEN

Hoeveel beweeg jij per dag? Vroeger bewogen mensen de hele dag door. Helaas bewegen mensen vandaag de dag steeds minder. Dit komt onder andere doordat meer mensen zittend werk doen en ook in onze vrijetijd bewegen we steeds minder door social media. Dat terwijl bewegen juist heel belangrijk is voor het lichaam en mentale welzijn.

Om die reden wordt aangeraden om dagelijks minstens een half uurtje te bewegen. Dit kan door de fiets te pakken in plaats van de auto, de trap te pakken in plaats van de lift of lekker een rondje buiten te wandelen. Maar ook taken in het huishouden zoals zelf stofzuigen dragen bij aan je dagelijkse beweging. 

Maar hoe kan je meer bewegen? Kijk wat bij jou past en probeer daar een gewoonte van te maken. Begin met kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld dagelijks met een wandeling van 10 minuten en maak deze wandeling steeds langer.

 

Daarnaast heeft Zoeterwoude veel leuke sportverenigingen. Dan kan je zowel lekker in beweging komen als nieuwe sociale contacten maken. Samen sporten is ook veel gezelliger en zorgt ervoor dat je meer gemotiveerd bent.  

STAP VOOR STAP

Hoeveel moet je eigenlijk bewegen om gezond te blijven? Om daar duidelijkheid in te scheppen zijn er beweegrichtlijnen. En deze geven ook aan; bewegen is goed, meer bewegen is beter. Het is namelijk een richtlijn, een minimum. Hoe vaker, langer of intensiever je beweegt, hoe beter.

ZTW-health-site-0331.jpg

Volwassenen

  • 2,5 uur per week - 150 minuten - matig intensief bewegen

  • 2,5 uur per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen

  • 1 uur per dag matig intensief bewegen

  • 3x per week spier- en botversterkende activiteiten

Kinderen
(4 t/m 18 jaar)

Voorkom langdurig stil zitten

Voorkom vooral veel en lang achter elkaar zitten. Dit is schadelijk voor je gezondheid. Je kan het ook niet goed maken door meer te bewegen. Het is van belang om je bewust te zijn van je zitgedrag. Probeer elk uur minstens 10 minuten te staan. 

 

 Kortom, zorg ervoor dat je voldoende beweegt en zo min mogelijk zit. 

TIPS OM MEER TE BEWEGEN

Naast sporten zijn er ook andere manieren om meer te bewegen.

Hieronder vind je een aantal tips ter inspiratie.

  • Ga lopend of met de fiets boodschappen doen.

  • Loop of fiets een rondje na het avondeten.

  • Zorg voor een groene tuin. Tegels eruit en planten erin!

  • Pak de fiets naar het werk, sport of sociale aangelegenheid.

  • Parkeer de auto verderop bij de parkeerplaats. 

  • Neem de trap in plaats van de lift

  • Neem een sta-bureau
     

  • Doe eens een silly walk! Bijvoorbeeld een stukje wandelen met overdreven grote passen. Hoe gek kan jij wandelen?

ZTW-health-site-0235.jpg